Riik plaanib toetada elektribusside soetamist
Majandus- ja taristuminister Taavi Aas allkirjastas 16. septembril eelnõu, millega riik plaanib toetada elektribusside ostmist, laadimistaristu ehitamist ning tarbimis- ja laadimisandmete kogumist nelja miljoni euroga.
Aasa sõnul on Eesti ühistransport juba täna palju keskkonnasäästlikum kui varem ning uueneb ka edaspidi. „Eesti plaanid CO2 vähendamiseks on Euroopa Liidus kahtlemata ühed ambitsioonikamad ja soovime heitmete vähendamiseks kasutada võimalikult palju kohalikke ressursse. Meie teedel ja tänavatel juba sõidab mitusada kohalikku biometaani kasutavat gaasibussi, suured investeeringud on tulemas raudtee viimiseks elektrile, samuti ootavad ees vesiniku pilootprojektid,“ loetles Aas.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi poolt turuosalistele kooskõlastamiseks saadetud eelnõuga saab üks pilootprojektis osaleja küsida toetust vähemalt kaheksa madala põrandaga bussi ja sellega kaasneva taristu soetamiseks avalike liinide teenindamiseks. Toetatakse nii busside ostmist kui ka vajaliku taristu rajamist. Muuhulgas tuleb rajada vähemalt kaks tava- ning kaks kiirlaadijat. Piloteeritakse ka elektribusside akude kasutamist elektrivõrgu stabiliseerimiseks. Pilootprojektist saadud andmete abil saab tulevikus teha paremaid otsuseid.
Bussid peavad reisijaid vedama vähemalt viis aastat ning busside keskmine läbisõit peab olema vähemalt 40 000 kilomeetrit aastas. Bussides kasutatakse taastuvelektrit. Toetust saab plaanide kohaselt hakata küsima Keskkonnainvesteeringute Keskuselt alates 2021. aasta esimesest poolest.
Tallinnas testitakse elektribussi
Tallinnas alustati septembris elektribussi Yutong U12 testimist. Testimise käigus selgitatakse välja, kas elektribusside võimekus teenindada pealinna ühistransporti on kooskõlas linna ootustega.
Abilinnapea Andrei Novikovi sõnul soovitakse aastaks 2035 Tallinna linnaliinidel näha üksnes elektrisõidukid. Sel suvel alustati linnaliikluses ka isejuhtivate elektribusside testimisega ning augustis lisandusid linnaliiklusesse esimesed surugaasibussid. Selle aasta lõpuks jõuab Tallinna liiklusesse sada uut gaasibussi, lähiaastatel aga 350 biokütust kasutavat uut bussi.
Yutong U12 elektribuss on 12 m pikkune mugava sõitjaruumiga linnasõiduk, kus energiavarustuse tagab 422 kWh mahutavusega aku. Aku ühe laadimisega saab maksimaalselt sõita kuni nelisada kilomeetrit. Yutong U12 mahutab kuni 85 reisijat ning kaks ratastooli või lapsevankrit.
Esmakordselt esitleti Yutong’i kõige uuemat bussimudelit U12 Brüsselis ühistranspordi messil Busworld. Hiina tootja elektribusse kasutatakse regulaarses liiniveos Pariisis, Sofias, Suurbritannias ning ka Soomes Espoos.
Praegu on Tallinnas 81 ühistranspordiliini, aastas kasutab ühistransporti rohkem kui 140 miljonit sõitjat.
Keskkonnameedia
Fotol Yutong elektribuss U12. Foto: Yutong