Rae vald kaalub võtta kasutusele isejuhtivad bussid
Rae vallas uuritakse ühistranspordi kasutamise suurendamise võimalusi. Peale Tallinna Lennujaama ja Jüri aleviku kergrööbastranspordiga ühendamise võimaluse, kaalutakse ka varianti võtta juba lähitulevikus kasutusele isejuhtivad bussid.
Rae valla inimeste liikumisvõimalusi hakkab järgmise 5–10 aasta jooksul suurel määral mõjutama Ülemiste Citysse rajatav Ülemiste transpordisõlm. Sealt saab tulevikus bussi või trammiga kiiresti edasi Tallinna eri linnaosadesse, samuti hakkavad sealt väljuma bussid ja rongid teistesse Eesti linnadesse ning sealt saab Rail Baltica, lennuki või Tallinn–Helsingi metrooga reisida Eestit väljaspoole.
Et tagada vallaelanikele Ülemiste Citysse mugav ja kiire juurdepääs, kuulutas Rae vald hiljuti välja hanke „Tallinna Lennujaama ja Jüri aleviku vahelise ala kergrööbastranspordiga ühendamise eskiisprojekt”. Riigihanke eesmärk on leida trammi trassile Ülemistest kuni Jürini selline asukoht, mis suurendaks oluliselt ühistranspordi kasutamist Rae vallas ja vähendaks igapäevast pendelrännet autoga liiklemisel.
24. augustil kohtusid Rae vallavanem Madis Sarik ja abivallavanem Priit Põldmäe ettevõtte Modern Mobility esindajatega, et arutada isejuhtivate busside kasutuselevõtu võimalusi Rae vallas.
Vallavanem Madis Sariku sõnul soovib Rae vald muuta ühistranspordi inimestele kättesaadavamaks ja tõhusamaks. Rae tahab olla esimene vald, kes isejuhtivad bussid sõitma hakkavad. Esimese pilootprojekti võiks vallavanema hinnangul käima panna kiirelt arenevas ja kasvavas Peetris, kus seda saaks kasutada näiteks kooliõpilaste transportimiseks ühest koolist/huvialakoolist teise. Peetris ja Järvekülas on mitmete huvialaringide vahemaad 300–800 m. Isejuhtiv buss aitaks lastel jalavaeva vähendada. Isesõitvaid busse on võimalik kasutada ka toidu transportimiseks näiteks asutuste vahel, kus oma köök puudub.
Nutikas bussiliiklus tulevikus
Modern Mobility nõudluspõhise liikuvuse juht Tanel Talve usub, et tulevikus ühendavad nutikad bussipeatused nii isejuhtivad bussid kui tavapärased ühissõidukid ühtseks omavahel suhtlevaks süsteemiks. Reisija saab peatuses olles nii seal asuvalt ekraanilt kui ka oma telefonis olevas rakenduses teada anda sõidusoovist ja võimalikest erivajadustest (ratastool, lapsevanker vms). Väljaspool tipptundi ei sõida bussid pidevalt sama liini, vaid teevad oma sõidud ainult siis, kui reisija on oma sõidusoovist teada andnud. Ka planeeritava Jüri–Ülemiste trammiliini puhul toimuks reisijate ettevedu kaugematest piirkondadest nõudluspõhisel platvormil töötavate mikrobussidega. See suurendaks inimeste võimalusi lahendada oma liikumisvajadusi just ühistranspordi abil.
Varem on isejuhtivat bussi Eestis katsetatud Kadriorus.
Allikas: Rae vald
Fotol: Vasakult Madis Sari, Tanel Talve, Priit Põldmäe. Foto: Rae Vallavalitsus / Rae Sõnumid