Bayonne’i sild New Yorgis sai 80-aastaseks

Staten Island asub New York City kagunurgas, Brooklynist idas, Bayonne’i linn aga New Jersey osariigis põhja pool Staten Island’it. Bayonne’i ja Staten Island’i vahele ehitati 1920/1930ndatel üle Kill van Kull’i väina suureavaline teraskaarsild Bayonne’i sild [1–3], mille peaava on 503,56 m pikk [2].

Kuni Bayonne’i silla valmimiseni oli kõige suurema sildega (ca 298 m) teraskaarsild New Yorgis 1917. aastal liiklusele avatud Hell Gate Bridge [3; 4]. Neliteist aastat hiljem, 1931. aastal valminud Bayonne’i silla peaava oli sellest ligi 206 m pikem ning 64 cm pikem kui 1932.a liiklusele avatud maailmakuulsa Sydney sadamasilla (Sydney Harbour Bridge) oma (502,92 m) [3; 5].

Bayonne’i silla ümmarguselt 504- meetrise peaava kummaski otsas on pealesõidusillad, millega koos on silla kogupikkus umbes 1,7 km. Sillatekk on 25,5 m laiune, s.o veidi enam kui pool Sydney sadamasilla teki laiusest (48,8 m) [5]. Silda, mille teki 12,2 m laiusesse keskossa mahub neli sõidurada, kaks kummaski suunas [2], ületab päevas ligikaudu 20 000 sõidukit.

Silla sõidutee kummassegi serva jäeti ruumi metrooraudtee jaoks. Et metroo sillale ei jõudnudki, hoitakse rongiradu lisanduda võivate autoradade tarvis. Sillal on vaid üks kitsas (1,8 m) kõnnitee, mis paikneb konsoolina silla lääneküljel. Kuna tee on väga kitsas, ei tohi jalgrattaga sellel sõita, ratast peab käekõrval lükkama.

Sillaava kõrgus veepinnast on praegu 46 meetrit, ent selleks, et suured, läänepoolsetesse sadamatesse (Howland Hook Staten Island’il, Newark ja Elizabeth New Jersey’s) suunduvad laevad mahuksid silla alt läbi, on lähiaastail kavas uurida võimalust suurendada seda 65 meetrini [2]. Üks võimalusi on asendada üks osa peaavast tõstetava sillaga. Kaalutud on ka muid lahendusi, nt asendada praegune Bayonne’i sild teist tüüpi silla või tunneliga [6].

Silla ehitamist alustati 18. septembril 1928 [7] ning juba kolme aasta pärast, 14. novembril, toimus silla pidulik avamine ning päev hiljem, 15. novembril, avati sild liiklusele [8]. Esialgu anti sillale nimeks Kill van Kull Bridge, hiljem nimetati aga Bayonne’i sillaks. Silda haldas algul Port of New York Authority ning hiljem Port Authority of New York and New Jersey.

Silla peaprojekteerija oli Šveitsis sündinud kuulus sillainsener Othmar H. Ammann, kes on projekteerinud ka teisi silmapaistvaid sildu, nt kaks rippsilda New York City’s: Georg Washington Bridge (ava 1067 m; 1931.a) [9] ja Verrazano-Narrows Bridge (1298 m; 1964.a) [10]. Mõlemad olid omal ajal maailma kõigi sillatüüpide seas kõige suurema sildega sillad.

Nii Bayonne’i sild kui ka Sydney sadamasild, mis mõlemad ehitati aastail 1920/1930, olid kuni 1977. aastani kaks maailma suurima sildega teraskaarsilda. Isegi praegu on nad suureavaliste teraskaarsildade esikümnes. Tabelist on näha, et enamik (kuus kümnest) suureavalistest teraskaarsildadest asub Hiinas, kõige pikema sildega (552 m) on neist Chaotianmeni sild (2009) [12].

Autor: Juhani Virola, Eur Ing-FEANI Helsingi, Soome

Fotol: Bayonne’i silla üldvaade, tagaplaanil Staten Island.  Foto: Port Authority of New York and New Jersey

Artikkel ilmus ajakirjas Keskkonnatehnika 1/2013. Täismahus artikli koos jooniste ja tabelitega leiad ajakirjast lk 34-35.

Viidatud allikad:

  1. Virola, J. 2011. New Yorkin Bayonne Bridge – teräskaarisilta täytti 80 vuotta. – Tierakennusmestari TIRA 4: 30–32.
  2. Information and illustrations kindly given by the Port of New York Authority and the Port Authority of New York and New Jersey.http://bridge.aalto.fi/en/longspan.html
  3. Virola, J. 1971/72. The world’s greatest steel arch bridges. – International Civil Engineering 2 (5): 209–224.
  4. Hell Gate Bridge, New York. – The Engineer 1915-11-26: 495–497.
  5. Virola, J. 2007. Maailmankuulu Sydneyn satamasilta täytti 75 vuotta. – Tierakennusmestari TIRA, 2: 48–49.
  6. News in brief. – Bridge Update. October 2010: 3.
  7. The Kill van Kull Bridge, New York. – The Engineer 1931-06-12: 647–650.
  8. Kill van Kull Bridge in New York opens to traffi c on November 15th. – Engineering News-Record 1931-11-12: 785.
  9. Virola, J. 2011. New Yorkin George Washington-riippusilta täyttää 80 vuotta. – Tierakennusmestari TIRA 3: 38–41.
  10. Virola, J. 1967. New Yorkin suursiltoja. – Tiemies 4: 9–14 & 5–6: 21–25.
  11. Bridge tables of the Helsinki University of Technology. – www.bridge.aalto. fi /en/longspan.html.
  12. Duan Xuawei, Virola, J., Ding Dajun. 2007. The Chaotianmen Bridge – world’s longest-span steel arch. – Rakennusinsinööri ja -arkkitehti RIA 1: 60–67.