Hollandis katsetatakse päikeseelektrit tootva kattega jalgrattateid

Print Friendly, PDF & Email

Hollandis on otsustatud katsetada päikeseenergia tootmist teedel, sh ka rattateedel. Sel aastal ehitatakse Hollandis Utrechti provintsi kaks päikeseelektrit tootva kattega jalgrattatee katselõiku.

Üks päikeseelektrit tootva kattega rattatee katselõik rajatakse Rheneni omavalitsusse. Selle tee ehitus algab juba veebruaris. Teist, 350 m pikkust katselõiku hakatakse ehitama suvel Maartednsdijki omavalitsusse.

PV-paneelide toodetud elektrienergiat hakatakse kasutama jalgrattatee valgustamiseks ja talvel ka tee soojendamiseks. Soe sõidutee ei muutu libedaks ning seda pole vaja soolatada.

Kuigi teekattena toodavad päikesepaneelid märksa vähem energiat kui katustel paikevad ning nende paigaldamine teele on 3–4 korda kulukam paneelide katustele või fassaadidele paigaldamisest, samuti tavalise rattatee rajamisest, ollakse Hollandis siiski huvitatud tavapärastest erinevate võimaluste katsetamisest. Seda põhjusel, et Holland on üks tihedamalt asustatud riike maailmas. Pindalalt Eestiga võrreldavas Hollandis elab ca 17 mln inimest. Hollandlased leiavad, et päikesepaneelide paigaldamiseks maapinnale pole neil piisavalt ruumi. Katustele ja fassaadidele paneele aga lõputult ei mahu. Seepärast otsitakse nende mujale paigaldamise võimalusi. Peale rattateede on PV-paneele katsetatud Hollandis ka näiteks kiirteel müraseintel.

PV-kattega teed maailmas

Utrechti ehitatavad päikesepaneelidega kaetud teed ei ole ei maailmas ega Hollandis esimesed. Hollandis ehitati esimene PV-kattega rattatee 2014. aastal riigi põhjaosas asuvasse Krommenie linna. Tegemist oli 72 m pikkuse teelõiguga, mille ruutmeetri maksumuseks kujunes 1200 USD ja 1 m² SolaRoad paneelide toodang oli esimesel aastal 70 kWh.

Maailma esimene PV-paneelidest autotee (Wattway) ehitati 2016. aastal Põhja-Prantsusmaale Normandiasse Tourouvre-au-Perchi. Tegemist oli 1 km pikkuse katselõiguga, mille ehitamine läks maksma 5,2 mln USD. Sõidutee 3000 m² pindalal oli 2800 päikesepaneeli. See tee ei tasunud ennast ära mitmel põhjusel.

Näiteks ei arvestatud Wattway tee ehitamisel sellega, et vihmases Normandias on aastas keskmiselt vaid 44 päikeselist päeva. Samuti ei arvestatud teele langevate lehtedega, mis päikesepaneelide toodangut oluliselt vähendavad. Kuigi paneelid olid kaetud spetsiaalse kattega ja nad oleksid pidanud vastu pidama kõigile transpordivahenditele, purunesid need traktorite rataste all. Lisaks lõhkusid teekatet ka tugevad äikesetormid. Wattway PV-paneelid pragunesid ja purunesid ning kogu tee lammutati kolm aastat pärast selle ehitamist. Arvutuste kohaselt pidi PV-kattega autotee tootma ca 150 000 kWh elektrienergiat aastas. Sellest oleks piisanud iga päev ligi 5000 inimese elektrivajaduse rahuldamiseks. Tegelikkuses oli 2018. aastal PV-paneelide elektritoodang 80 000 kWh ja 2019 aasta juuliks vähem kui 40 000 kWh.

2018. a 28. detsembril avati pidulikult PV-kattega sõidutee Hiinas Jinani linnas. Nädal pärast tee avamist avastati, et tükike teed (ca 0,15×2 m) oli ära varastatud. Varast ei leitud, kuid arvatakse, et ta tundis tõenäoliselt huvi tehnoloogia vastu. Jinani sõidutee remonditi ja praegu on see töökorras.

Ka Tallinna Tehnikaülikoolis on välja töötatud päikeseelektrit tootev teekate, mis sobib paigaldamiseks kergliiklusteedele ning parklatesse. TTÜ Mektory maja ette 2017. aasta oktoobris paigaldatud nutikas teekate oli Põhjamaades esimene omataoline.

Keskkonnameedia

Fotol on Päikeseelektrit tootva kattega rattatee Hollandis Krommenie linnas. Foto: SolaRoad

close