Vanasadam sai kaldaelektriseadmed
Tallinna Sadam paigaldas viiele Vanasadama kaile ettevõtte ABB uusimad kaldaelektriseadmed, millega sadamas seisvad laevad saavad maapealset elektrit kasutades vähendada laevamootorite heitgaase, mürareostust ja kütusekasutust.
Eesti esimeseks kaldaelektrilaadimiseks ühendati 11. septembril võrku Tallink Grupi laev Victoria I. Kaldaelektrit saavad nüüdsest kasutada viiel Vanasadama kail nii Eesti–Rootsi kui Eesti–Soome liine teenindavad laevad.
Kaldaelektri tehniline lahendus loob võimaluse ühendada laev maapealsesse võrku 11-kilovoldisel pingel. Ohutuse tagamiseks on kasutusel dubleeritud kontrollmehhanismid, mis tagavad kõrgepinge väljalülitumise igas ohuolukorras. Pärast sildumist lülitatakse laeva mootorid välja ja alus ühendatakse maapealse toiteallikaga. Laeva ühendamist kaldavõrku juhib laevameeskond kaugjuhtimispuldiga. Laeva elektrisüsteem toimib nii üleminekul kaldaelektrile kui tagasilülitamisel generaatoritoitele ilma katkestusteta.
Laevafirmade jaoks tähendab kaldaelektrilahendus peale õhu- ja mürareostuse vähenemise ka olulist sammu kestlikuma tegevuse suunas. Tallink Grupp on tänaseks investeerinud 5 reisilaeva kaldaelektriseadmetesse 3 miljonit eurot, lähiaastatel on plaanis varustada kaldaelektriseadmetega kokku 12 reisilaeva, ühtekokku 6 miljoni euro ulatuses. Tallinki laevad saavad kaldaelektrit kasutada nii Tallinna kui Stockholmi sadamas.
„Oleme kogu oma laevastikku uuendades seadnud üheks prioriteediks varustada iga reisilaev ka kaldaelektriseadmetega ja tänaseks on Vanasadamas võimalik üheaegselt rohelisemalt peatuda juba kolmel meie laeval. Arvestuslikult väheneb ühe meie rohelist kaldaelektrit kasutava reisilaeva CO2 heite maht 100 tonni võrra ühes kuus,“ sõnas Tallink Grupi juhatuse esimees Paavo Nõgene.
Kaldaelektrilahenduse ehitas välja AS Elero. Terviklahenduse arendamisel lõi kaasa Scaleup (Shore-Link), mille insenerid töötasid välja kaldal paiknevate süsteemide lahendused ja elektriühenduseks vajamineva kaugjuhitava kraana. Alajaama seadmed ja automaatika tagas ABB ASi elektrivõrkude üksus ehk täna juba iseseisev ettevõte ABB Power Grids Estonia AS. Ühtlasi aitasid ABB insenerid välja töötada laevade juhtimissüsteemi, et muuta Tallinki laevad kaldaelektrivõimelisteks.
Kaldaelektriseadmed läksid maksma 3,5 mln eurot. Kaldaelektri projekti kaasrahastas Euroopa Liit läbi TWIN-PORT III meetme.
Allikas: ABB
Fotol (vasakult): ABB Balti riikide juht Jukka Patrikainen, Tallink Grupi juhatuse esimees Paavo Nõgene, Tallinna Sadama juhatuse esimees Valdo Kalm ja Tallinna linnapea Mihhail Kõlvart. Foto: ABB