EnergiaUudised

QuantumScape esitles järgmise põlvkonna tahkisaku testandmeid

Print Friendly, PDF & Email

USA idufirma QuantumScape, mis tegeleb elektriautode jaoks tahkisakude arendamisega, avalikustas 8. detsembril väljatöötmisel oleva tahkisaku testitulemused. Firma väidab, et on tänaseks suutnud lahendada peamised tahkisakude probleemid (lühike eluiga, aeglane laadimiskiirus), millele on paljud ettevõtted ja teadlased lahendust otsinud aastaid.

QuantumScape’i aku puhul on tegemist järgmise põlvkonna tahkisakuga, mis erineb oluliselt praegu elektriautodel kasutatavatest liitiumioonakudest. Tahkisakudes kasutatakse tahket elektrolüüti, liitiumioonakudes vedelat. Tahkisakud võimaldavad kõrgemat töötemperatuuri tänu nende paremale termilisele stabiilsusele.  QuantumScape’i andmetel saavutab nende tahkisaku 15 minuti jooksul 80% laadimisvõimsusest, seega laetakse neid praegu turul olevatest liitiumioonakudest 2 korda kiiremini. Aku säilitab üle 80% oma võimsusest ka pärast 800 laadimistsüklit. Superaku on kerge ega sütti. Plussiks on ka see, et aku töötab ka -30 kraadise pakasega. QuantumScape’i aku energiatihedus on üle 1000 Wh/kg, mis võimaldab läbida ligi poole pikema vahemaa kui liitiumioonakuga elektriautoga.

Detsembris toimunud videoesitluses avaldas QuantumScape’ile toetust ka Nobeli preemiaga pärjatud keemik Stanley Whittingham, kelle sõnul võib idufirma liitium-metalltehnoloogia suurendada aku energiatihedust 50, kui mitte 100 protsenti.

QuantumScape on teada andnud, et plaanib akusid testida kuni 2023. aastani ja edu korral alustada tahkisakude masstootmist 2024. aastal.

QuantumScape’i suuremad kaasrahastajad on Volkswagen ja Bill Gates

Volkswagenile kuulub üle kolmandiku idufirmast. Saksa autotootja on alates 2018. aastast investeerinud QuantumScape’i üle 300 mln euro. QuantumScape’i nõukokku kuuluvad kaks Vokswageni endist tippjuhti. Samuti on Volkswagen ostnud õiguse QuantumScape’i tehnoloogia esimesena kasutusele võtta. Kui tahkisakude masstootmine QuantumScape’il õnnestub ja nende akud suudavad ka hinna poolest konkureerida liitiumioonakudega, mõjutab see tõenäoliselt nii aku- kui autotööstust. Siis võib juhtuda, et Volkswagen saavutab tehnoloogilise juhtpositsiooni ja lükkab troonilt praeguse valdkonna liidri Tesla. Senini on Elon Musk eelistanud täiustada traditsioonilisi vedelate elektrolüütidega liitiumioonakusid. Ka Volkswageni Saksamaa konkurendid BMW ja Daimler on praegu teinud panuse liitiumioonakudele. Mõlemad firmad on investeerinud ligi 300 miljonit dollarit Silicon Valley idufirmadesse.

QuantumScape’i suhtes on olnud ülioptimistlikult häälestatud ka aktsiaturg. Kui novembri lõpus sai QuantumScape’i aktsiat osta New Yorgi börsilt ca 10 euroga, siis enne jõulupühi oli aktsia hind kerkinud juba 130 euroni.

Keskkonnameedia

Foto: QuantumScape