Pakendiaruande esitamise kohustus laieneb
13. veebruaril võttis riigikogu vastu valitsuse algatatud jäätmeseaduse, pakendiseaduse ja tubakaseaduse muutmise seaduse (665 SE), millega võeti üle ka ELi vastav direktiiv. Sellega seoses laieneb pakendiaruande esitamise kohustus paljudele ettevõtetele, kes siiani pakendiaruandlusega tegelema ei pidanud. Määrus puudutab mh ettevõtteid, kes toovad pakendatud kaupa maale või majandustegevuse käigus pakendavad ja müüvad kaupa Eestis.
Direktiiviga soodustatakse korduskasutust, vähendatakse prügistamist ning soovitakse suunata rohkem jäätmeid materjalina ringlusse. Uue direktiivi ülevõtmisega seoses on rohkem olnud juttu ühekorranõudest ja -pakenditest, joogikõrtest ning vatitikkudest, kuid uus seadus puudutab ka väga paljusid ettevõtteid, kellele rakendub 1. maist pakendiaruande esitamise kohustus.
„Varasemalt pidid pakendiseaduse kohaselt esitama pakendiaruandluse suuremad ettevõtted, kelle turule lastud pakendatud kauba puhul ületas plastpakendite kaal 100 kg või muust materjalist pakendite kaal 200 kg aastas. Aates 1. maist peavad hakkama pakendiringluse aruannet esitama kõik e-poed, maaletoojad, hulgikaubandusettevõtted, samuti baarid, kohvikud ja restoranid, kes pakendavad ja müüvad toitu kaasa,“ sõnas Eesti Pakendiringlus OÜ juhatuse liige Alder Harkmann. „Kuna see direktiivi punkt ei ole nii teadvustatud, soovitame ettevõtetel asjaga kiirelt tegelema hakata, et teadmatusest mitte seadust rikkuda. Omalt poolt pakume tuge nii nõustamisel, aruandluse koostamisel, aga muidugi ka tagame, et pakendid ka kokku kogutud ja suuremas osas ringlusse võetud saavad.“
Peale maaletoojate ja tootjate puudutab seadus ka väiksemaid ärisid, kes näiteks müüvad pakendatud toitu läbi Woldi, Boldi ja Fudy vmt rakenduse. Samuti puudutab seadus veebipoode, kus müüakse ja saadetakse kliendile rõivaesemed, toidulisandid või muud pakendatud kaupa.
Iga kilo, mis Pakendiringluses deklareeritakse, tuleb pakendiorganisatsioonil 60% ulatuses ka ringlusse suunata ja taaskasutada. „Keskkonnaaspekt on äärmiselt oluline – kui ettevõte teadvustab, et ka tema pakendamisviisidel on mõju keskkonnale ning kitsamalt kogu ettevõtte tegevusele, väheneb loodetavasti ülepakendamine ning meie garanteerime omalt poolt, et pingutame, et pakendit turult kokku korjata ning ringlusse suunata,“ sõnas Harkmann.
Allikas: Eesti Pakendiringlus OÜ
Foto: Pexels / Tima Miroshnichenko