*EhitusArtiklite arhiiv

Runyangi lõunasild tuleb ava pikkuse poolest kolmas maailmas

Hiinas Yangzi provintsis üle Yangzi jõe Nanjingist allavoolu ehitatakse suurt Runyangi sillakompleksi, mis on Pekingi–Shanghai kiirtee oluline lüli. Kahest osast koosnev 23 km pikkune sild kulgeb üle Siyezhou saare ning ühendab jõe lõunakaldal olevat Zhenjiangi ning põhjakalda Yangzhoud. Lõunaosa rippsilla peaava on 1490 m ning põhjaosa vantsilla oma  406 m pikkune.

Runyangi silda hakati ehitama 2000. aasta oktoobris ning ta peaks valmima 2005. aasta oktoobris. 1490-meetrise peaavaga Runyangi lõunasild on ava pikkuse poolest Akashi (1991 m) ja Great Belt East (1624 m) järel kolmandal kohal maailmas (vt tabel). Rippsilla püloonide kõrgus veepinnast on 215 m ning vantsilla püloonid ulatuvad 150 m kõrgusele.

Hiinas kaalutakse aga veelgi suurema silla ehitust. See tahetakse rajada üle Yiaozhouwani jõe Qingdao ja Huangdoa vahele. Pole veel otsustatud, kas peaava tuleb 1652 m või 1800 m pikkune. Igal juhul asetuks nii suure avaga sild Akashi silla järel pikkuse poolest teisele kohale maailmas.

Käesolev lühiartikkel põhineb kirjandusandmeil [1] ja materjalil, mille andis autorile Jiangsu Provintsi Jangtse jõe kiirteesilla ehitamist juhtiv osakond (Jiangsu Provincial Yangtze River Highway Bridge Construction Commanding Department).

Kümme kõige suurema avaga silda maailmas (sild, ava pikkus, asukoht ja valmimisaasta)

  1.  Akashi-Kaikyo, 1991 m, Kobe-Naruto, Jaapan, 1998
  2.  Great Belt East, 1624 m, Korsør, Taani, 1998
  3.  Runyang,  1490 m, Zhenjiang-Yangzhou, Hiina, 2005
  4.  Humber,  1410 m, Kingston-upon-Hull, Suurbritannia, 1981
  5.  Jiangyin,  1385 m, Jiangsu, Hiina, 1999
  6.  Tsing Ma, 1377 m, Hong Kong, Hiina, 1997
  7.  Verrazano-Narrows, 1298 m, New York, USA, 1964
  8.  Golden Gate, 1280 m, San Francisco, USA,  1937
  9.  Höga Kusten, 1210 m, Kramfors, Rootsi,  1997
  10.  Mackinac, 1158 m, Macinaw City, 1957

Artikkel on autori nõusolekul tõlgitud ajakirjast Rakennusinsinööri ja –arkkitehti 2/2001.

Viidatud allikad:

  1. Huang Wei @ Ding Dajun. Construction starts on major Yangtse crossing. Bridge Update 2000, 12-16, p.2–3

Artikli autor on Juhani Virola, Eur Ing-FEANI, Soome

Artikkel ilmus Keskkonnatehnikas 4/2011, lk 21

Foto: Jiangsu Provincial Yangtze River Highway Bridge Construction Department